<<”Dimensiuni”, un volum de poezii de Elisabeta Boțan>>, recenzie de Gregorio Muelas Bermúdez - <<"Dimensiones", poemario de Elisabeta Boțan>> reseña por Gregorio Muelas Bermúdez
<<”Dimensiuni”,
un volum de poezii de Elisabeta Boțan>>,
recenzie de Gregorio Muelas Bermúdez
publicată în
și în
”Alergăm
nebunește/ spre trecerea timpului,/ vrând să-i traversăm/ toate
dimensiunile,/ deodată.”(Galop”), așa începe un volum de
poezii care cercetează ceea ce ne face și ne desface, și care, în
final, ne condiționează în mod fatal: Timpul. Și Elisabeta Boțan
îl denumește cu nume propriu, ca pe ceva care determină totul
într-o clipă, unde este estimat ca un bun deficitar într-un stil
de viață frenetic impus de capital. O situație pe care poeta o
denunță prin intermediul versului liber, care îi permite să
exprime fără rețineri ceea ce conștiința îi dictează din zbor,
fapt pentru care nu ezită să recurgă la anafore și abrupte
ingambamente, într-un limbaj direct ce manifestă o realitate de
multe ori adversă și care este moderată de sentimentul iubirii:
”Tu și eu./ Noi./ O lume perfectă/ și izolată,/ dincolo de
Univers.” (Îndrăgostiți.)
Elisabeta
Boțan știe că trăim într-o lume imperfectă, unde se vinde
aparența publică, iar esența rămâne relegată în sfera
personalului. Dar exită, de asemenea o critică, împotriva
evoluției vertiginoase a unei tehnologii care conduce implicit la
dezumanizarea care îngustează lumea și produce conștiințe
mecanice și virtuale (”Degenerare”), astfel că, aproape fără
să ne dăm seama, de fiecare dată se deschide un abis tot mai mare
între ceea ce suntem și ceea ce vom fi.
Politica
este, și ea, subiect de diatribă, Elisabeta Boțan observă și
denunță cum poporul doarme ”pe promisiunile/ guvernatorilor”,
în timp ce contaminarea și speranța o iau în direcții opuse.
Totuși, încă mai este loc pentru a visa și pentru împlinirea
viselor, mereu în căutarea libertății și cu experiența
exilului, și a amintirilor familiale ”ascuțite și dureroase”,
precum moartea tatălui, atât de prezente.
Dar
scrierea sa nu este lipsită de pasiune, chiar dacă în final se
impune dezamăgirea, poemele ”Iubește-mă”, ”Iubire” și
”Iubire trecătoare” parcă spun o poveste de la început până
la sfârșit prin diferitele stări sau dimensiuni, o situație
dificilă care va fi salvată de maternitate:”cea mai mare
pasiune”.
În
definitiv, Elisabeta Boțan ne vorbește despre dimensiunile vieții,
de la copilărie până la smulgerea maturității trecând prin
prima iubire. Cu un ton trist, rodul nostalgiei, poeta româncă
descrie cu duioșie episoade din viața sa, în timp ce contemplă cu
ochi inchizitoriali, o mână hotărâtă și gândire critică
realitatea complexă care o înconjoară, oferindu-ne versurile sale
cu o simplitate stimulantă ce pune accent pe teme cotidiene, dar și
universale.
<<"Dimensiones", poemario de Elisabeta Boțan>>
reseña por Gregorio Muelas Bermúdez
publicado en
TodoLiteratura
y en
“Corremos
locamente/ hacia el paso del tiempo, / queriendo atravesar/ todas sus
dimensiones, / de repente.” (“Galope”), así comienza un
poemario que indaga en aquello que nos hace y nos deshace, y que
finalmente nos condiciona fatalmente: el Tiempo. Y es que Elisabeta
Boțan lo trata con nombre propio, como el
sujeto que determina todo en un momento donde se estima un bien
escaso por el estilo de vida frenético que el capital impone. Una
situación que la poeta denuncia mediante el empleo del verso libre,
que le permite expresar sin ataduras lo que su conciencia le dicta al
vuelo, no duda para ello en recurrir a repeticiones y abruptos
encabalgamientos, en un lenguaje directo que manifiesta una realidad
a menudo adversa y que solo logra atemperar el sentimiento amoroso:
“Tú y yo. / Nosotros. / Un mundo perfecto/ y aislado, / más allá
del Universo.” (“Enamorados”).
Elisabeta
Boțan sabe que vivimos en un mundo
imperfecto, donde se vende la apariencia pública y la esencia queda
relegada a la esfera de lo privado. Pero también hay una crítica
contra el vertiginoso avance de una tecnología que lleva implícita
una deshumanización que estrecha el mundo y produce conciencias
mecánicas y virtuales (“Degeneración”), así, sin apenas darnos
cuenta, cada vez se abre un abismo mayor entre lo que somos y lo que
seremos.
La
política también es objeto de diatriba, Elisabeta Boțan observa y
denuncia cómo el pueblo dormita “sobre las promesas/ de los
gobernantes” mientras la contaminación y la esperanza toman
caminos opuestos. Sin embargo, aún queda espacio para soñar y
perseguir los sueños, siempre con la experiencia del exilio en busca
de la libertad, y los recuerdos familiares “agudos y dolorosos”,
como la muerte del padre, bien presentes.
Pero
su escritura no carece de pasión, aunque finalmente se imponga el
desencanto, los poemas “Ámame”, “Amor” y “Amor pasajero”
parecen contar una historia de principio a fin a través de sus
diferentes estados o dimensiones, una difícil situación que salvará
la maternidad: “la mayor pasión”.
En
definitiva, Elisabeta Boțan nos habla de
las dimensiones de la vida, desde la infancia hasta el desarraigo de
la madurez pasando por el primer amor. Con un tono de tristeza fruto
de la nostalgia, la poeta rumana escribe con ternura episodios de su
propia vida mientras contempla con ojos inquisitivos, mano activa y
pensamiento crítico la compleja realidad que le rodea, ofreciéndonos
sus versos con una sencillez estimulante que pone el acento en temas
tan cotidianos como universales.
Comentarios
Publicar un comentario